Dzień Pluszowego Misia – „Grupa Misie” 2022
10 stycznia 2023
Dzień Postaci z Bajek – „Grupa Misie” 2022
15 stycznia 2023
Pokaż wszystkie

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI „NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0.NA LATA 2021-2025” PRIORYTET 3 KIERUNEK INTERWENCJI 3.1.

 

Zakres współpracy z biblioteka pedagogiczną/publiczną.

1. Na początku czerwca 2022r. nauczyciele przedszkola  przeprowadzili konsultacje z pracownikami Biblioteki Publicznej w Charsznicy w sprawie zakupu książeczek dla dzieci do przedszkola. Po zasięgnięciu opinii zakupiono książeczki dla dzieci.

2. We współpracy z Biblioteką Publiczną w Charsznicy zorganizowano „Dzień Postaci z Bajek”. Pani Ania z biblioteki przysłała do przedszkola telegram i treści zadań do wykonania.

Zadanie 1. Dzieci odgadywały „Jaka to bajka” Wykorzystano tutaj bajeczki „Czerwony Kapturek”, „Śpiąca Królewna”, „Królewna Śnieżka”, „Calineczka” ,”Kot w Butach”, „Jaś i Małgosia”.

Zadanie 2 Dzieci swobodnie wypowiadały się do czego potrzebne są im bajki.(do zasypiania, do zabawy teatr)

Zadanie 3 Dzieci rozpoznawały tytuły bajek na podstawie zagadek.

Zadanie 4. Dzieci słuchały zdań dotyczących bajek i jeśli to była prawda siadały ,jeśli fałsz tupały.

Zadanie 5 Po wysłuchaniu fragmentów bajek, zgadywały tytuł bajki.

Zadanie 6. Dzieci celowały kulkami papierowymi w postać czarowni.

Zadanie 7 Dzieci kolorowały postacie z bajek. Na zakończenie był bal postaci z bajek bowiem w tym dniu każde dziecko przyszło do przedszkola w pięknym przebraniu .

3. Biblioteka Pedagogiczna na Dzień Pluszowego Misia przysłała nam film, prezentację oraz zadania do wykonania. Dzień ten obchodziliśmy 25 listopada.

Tego dnia każde dziecko przyniosło swojego ulubionego misia i go przedstawiło. Następnie obejrzeliśmy film nadesłany przez Bibliotekę Pedagogiczną „ Skąd wziął się miś?”

Dzieci wraz ze swoimi misiami tańczyły do misiowych piosenek: „Jadą ,jadą misie”, „Stary niedźwiedź”, „Pokochaj pluszowego misia”.

Pani  Monika z biblioteki w prezentacji przysłała wiersze o misiach, które odczytaliśmy („Naprawimy misie-Czesław Janczarski, ”Misie” K. Antyniewicz, ”Przepraszam” H. Łochocka, „Niedźwiadki niejadki” S. Karaszewski,” Pożegnalna wizyta” H. Szayerowa)

Kolejnym zadaniem było nauczenie się mruczanki  Kubusia Puchatka ,rozwiązanie zagadek.

Następnie wykonały piękne portrety misiów. Dowiedziały się, że w Polsce jest wiele miejsc związanych z misiem.

Szczególnie podobał się dzieciom żelkowy eksperyment z misiów-żelek.

Pani bibliotekarka zaproponowała wykorzystanie następujących książeczek: „Wojtek żołnierz bez munduru”, „Bajki o misiach z czterech stron świata”, „Mały miś nie chce się ubierać”, „ Nie bój się misiu”, „Proszę mnie przytulić”, Pamiętnik Czarnego Noska”.

4. 19 grudnia dzieci odbyły wycieczkę do biblioteki, gdzie zapoznały się z zawodem bibliotekarza. Pani prezentowała dzieciom półki z książkami, przeczytała bajeczkę. Po powrocie do przedszkola dzieci malowały na folii krajobraz zimowy do przeczytanej bajeczki w bibliotece .,a także wykonały kartkę świąteczną dla pani bibliotekarki. 

 Wydarzenia czytelnicze.

1.16 listopada 2022r. na zebraniach w przedszkolu odbyła się pedagogizacja rodziców na temat wpływu czytania na rozwój dziecka. Przedstawiono rodzicom ciekawe propozycje literatury dziecięcej oraz zapoznano z tematem i celem mającego się odbyć konkursu plastycznego.

2. W przedszkolu zorganizowano kiermasz książek zatytułowany: „Książka za książkę”. Działanie trwało przez cały okres realizacji projektu. Polegało na tym ,że dzieci przynosiły z domu przeczytaną książeczkę i zabierały do domu inną przyniesioną przez dziecko. Utworzona w przedszkolu półka, zyskała nazwę :”Ruchoma biblioteczka.

3. Zorganizowano kampanię czytelniczą. Do przedszkola przez cały okres realizacji projektu przychodzili chętni rodzice i czytali dzieciom wybrane przez siebie bajki, opowiadania czy wierszyki.

4. Spotkanie przedszkolaków z poetką –amatorką panią Renatą Sitko miało miejsce 20 grudnia 2022r. 
„Trudne słówka sobie zapisuję, potem siadam i rymuję”- tak właśnie powstaje raczej szufladkowa twórczość pani Reni. Pani Renia na spotkaniu bawiła się z dziećmi w rymowanki ,a także przeczytała im „Rymowanki maluszka A-a-a Lata osa koło nosa” oraz powiedziała kilka wierszyków.

5. 20 września 2022r.z wykorzystaniem książki „Rok w przedszkolu” zorganizowaliśmy  Dzień Przedszkolaka. Głównym celem było integrowanie zespołu grupowego oraz wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw z rówieśnikami. Dzieci omawiały obrazki z książki „ Rok w Przedszkolu”, porównywały z przedszkolem do którego one chodzą, zapamiętywały rymowankę, uczestniczyły w zabawach ruchowych, wykazywały się wiedzą na temat swojego przedszkola i rówieśników, wykonywały pracę plastyczną śpiewały piosenki, tańczyły, rozpoznawały rówieśników po głosie, uczestniczyły poszukiwaniu skarbu( dyplomy, medale, słodycze, uczestniczyły poszukiwaniu skarbu( dyplomy, medale, słodycze).

6.15 grudnia 2022r. został rozstrzygnięty konkurs plastyczny pt. „Moja ulubiona postać z bajki”.
       Celem konkursu było:
-promocja aktywności czytelniczej
-propagowanie głośnego czytania dzieciom
-zainteresowanie i poznawanie literatury bajkowej
-kształtowanie wrażliwości odbioru utworów literackich
-rozbudzenie twórczej inwencji dziecka i kreatywności,
-wzmacnianie wiary we własne możliwości.
         Komisja przyznała po trzy pierwsze, trzy drugie, dwa trzecie miejsca oraz wyróżnienia.
         Przed przystąpieniem do konkursu były czytane następujące książeczki: „Baśnie Andersena”, „Bajki bajeczki”, „Najpiękniejsze baśnie”. 

Zajęcia edukacyjne

1. 29.09.2022r. obchodziliśmy  Ogólnopolski Dzień głośnego Czytania. W tym dniu przeczytano w przedszkolu „Opowiadania do Chichotania” Renaty Piątkowskiej .Rzeczywiście chichotaliśmy bez przerwy, a dzieci chciały, aby czytano im opowiadanie za opowiadaniem.

2. 23.09.2022r.zrealizowano zajęcia :”Wiem jak wezwać pomoc”.
Zabawy swobodne z wykorzystaniem małych samochodów. Opisywanie przyniesionego przez siebie pojazdu. Konstruowanie wspólnego garażu. Moje przedszkole na mapie-zapoznanie z mapą; Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenki ”Każdy chciałby być kierowcą” Na skrzyżowaniu-zabawa ruchowa przy muzyce, Ćwiczenia poranne. Na pomoc! -zabawy dramowe inspirowane wierszem I.R. Salach Na pomoc. Zabawa ruchowa Utwórz numer. Czytanie książeczki „Mądra mysz-Zuzia. Zuzia w szpitalu” -Liana Schneider Dzieci opowiadają co przydarzyło się Zuzi. Zuzia przestaje bać się lekarzy rentgena i pobierania krwi, a nawet poznaje nowa koleżankę. Zabawy na świeżym powietrzu: zabawa bieżna –pojazdy uprzywilejowane. Rysowanie kredą na betonie samochodów, ulic i domów. Zabawa bieżna Karetka pogotowia. Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał wzrokowy. Ćwiczenia graficzne Pojazdy uprzywilejowane-kalkowanie; kolorowanie pojazdów.; Zadanie techniczne- telefon z numerami alarmowymi; czynności samoobsługowa związane z planem dnia.

 3. 23.11.2022 zrealizowano zajęcia „Nasza gwiazda”

Ufo, Ufo, ufoludki-zabawa powitalna z rymowanką.; Jakie to ciekawe-oglądanie literatury tematycznej,; Jakiego kształtu są gwiazdy i planety- oglądanie kulistych przedmiotów.; Zestaw zabaw ruchowych.; Wielka Niedźwiedzica -słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Wielka Niedźwiedzica i Mała Niedźwiedzica; Gwiazdkobranie- zabawa ruchowa.; Zabawy na świeżym powietrzu wirująca gwiazda, dowolne zabawy z użyciem sprzętu znajdującego się w ogrodzie przedszkolnym-zwracanie uwagi na bezpieczeństwo.; Kosmos-zapoznanie z piosenką tygodnia. Cicho- głośno-reagowanie na ustalony sygnał. Rakieta startuje-zabawa bieżna z elementem wyskoku. Co jest w kosmosie ?-zabawa słownikowa z wykorzystaniem obrazków książki „Technologia kosmiczna dla maluchów”.; Słońce i gwiazdki- kreślenie wzorów palcem na podkładzie z kaszy. Czynności samoobsługowe zgodne z planem dnia.

4.26.09.2022r. zrealizowano zajęcia  Szukamy kolorów jesieni.
Jesień na obrazach – oglądanie reprodukcji malarskich.; Zabawa kształtująca spostrzegawczość i pamięć – Co się zmieniło?; Słuchanie piosenki Niteczka do niteczki.; Rozmowa na temat treści piosenki.; Określenie nastroju melodii oraz jej budowy.; Zabawa Rosną grzyby – wyrabiająca reakcję na zmiany dynamiki.; Ćwiczenia poranne .;Słuchanie opowiadania Włodarkiewicz Anny- „Jesień Toli” Wraz z Tolą  wspólnie obserwujcie zmieniające się pory roku  W poszukiwaniu jesieni – wycieczka w okolice przedszkola.; Kasztanowe ludziki – zajęcia artystyczno-techniczne, inspirowane wierszem T. Fiutowskiej Kasztanowy świat.; Zabawy na świeżym powietrzu: zabawa z piłką – gra w zbijanego. Zbieranie i układanie liści według wzrastającego natężenia ich barwy.; Zabawa z elementem równowagi, rzutu i celowania – Woreczki w obręczy.; Zabawa Dyktando rysunkowe.; Kasztankowa zabawa – kształtowanie orientacji przestrzennej.; Układanie puzzli.; Czynności samoobsługowe zgodne z planem dnia. 

5. 10,10.2022r. zrealizowano zajęcia edukacyjne „Album o zwierzętach”.
Moja ulubiona książka. "Wielka księga ssaków" autor Yuval Zommer. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.; Ćwiczenia w wycinaniu.

Gromadzenie obrazków i sylwet zwierząt leśnych. Wykonanie gazetki tematycznej i albumu o zwierzętach.; Słuchanie piosenki Jesienna zagadka.; Rozmowa na temat treści, połączona z rozwiązywaniem zagadek B. Formy dotyczących zwierząt, o których jest mowa w piosence.; Rytmizowanie tekstu piosenki (klaskanie, tupanie, uderzanie dłońmi o kolana).; Określenie charakteru melodii. Zwrócenie uwagi na jej budowę.; Ćwiczenia poranne – zestaw nr 6.; Album ze zwierzętami – praca z książką.; Zabawa ruchowa Jeże.; Zwierzątko ze skarpetki – praca techniczna.; Zabawy na świeżym powietrzu: Spacer wokół przedszkola. Zabawa ruchowa z elementem rzutu i chwytu – Kolor parzy. Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.; Zabawa bieżna Bezpieczne schronienie.; Ćwiczenia wyrazistej artykulacji samogłosek o, a.; Zabawy swobodne.; Prace porządkowe w kąciku książki. Zachęcanie dzieci do właściwego obchodzenia się z książkami.; Czynności samoobsługowe zgodne z planem dnia.; Czynności samoobsługowe zgodne z planem dnia.

6.08.12.2022r. zrealizowano „W lesie jurajskim”:
- Przygotowanie wystawy dinozaurów.
- Odnajdywanie w książkach obrazków przedstawiających dinozaury.
- "Dinozaury seria dotykam, poznaję "Joanna Wiśniewska.
- Opisywanie wyglądu dinozaurów.; Praca z papieru.; Ćwiczenia poranne.; W świecie dinozaurów – słuchanie wiersza A. Widzowskiej Dinozaury w przedszkolu.; Zajęcia gimnastyczne.; Zabawy na świeżym powietrzu: zabawa bieżna Dinozaur drapieżca. Wykonanie sieci ze sznurka. Umieszczenie jej w miejscu umożliwiającym dzieciom bezpośrednią obserwację.; Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Skok w przeszłość.; Odcisk dinozaura – odciskanie w plastelinie figurki dinozaura.; Mały archeolog – poszukiwanie ukrytego w piasku śladu dinozaura.; Kolorowanie rysunku W lesie jurajskim.; Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawę z wykorzystaniem piłki – Wesołe dinozaury.; Nauka pierwszej zwrotki piosenki Świat sprzed milionów lat na zasadzie echa. Utrwalanie refrenu piosenki.; Czynności samoobsługowe zgodne z planem dnia.

Ekspozycja książek

Na parapecie okna, na półce  na ścianie, na stoliku, na szafce

Przykłady zakupionych książek:

  • „Bajki pomagajki na dobry dzień i lepsze jutro” –Barbara Stańczuk
  • „Czasami się złoszczę. Akademia mądrego dziecka.Poznaj uczucia i emocje”-Campbell Books
  • „Feluś i Gucio poznają emocje”-Katarzyna Kozłowska
  • „Julian Tuwim dla dziec”i-Julian Tuwim
  • „Kicia Kocia i Nunuś.Sprzątamy!”-Anita Głowińska
  • „Klasyka dla smyka.”-Jan Brzechwa, Julian Tuwim
  • „Lena.Dlaczego strach ma wielkie oczy?Akademia Inteligentnego Malucha”-Silvia Serreli
  • „Mądra mysz-Zuzia nie korzysta z pomocy nieznajomego”-Liane Schneider

Wnioski z realizacji programu

Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli, rodziców i dyrektora wokół promocji czytelnictwa w przedszkolu i w środowisku lokalnym. Wzbogacił także aspekty współpracy z biblioteką działającą w naszej szkole i gminie. Przedszkolne „Kąciki książek” w salach zostały wzbogacone o nowe pozycje książkowe, które spowodowały zaciekawienie u dzieci i zmotywowały do sięgania po nie. Dzieci miały szansę m. in. wziąć udział w ciekawych zajęciach oraz słuchać utworów czytanych przez zaproszonych rodziców. Uzyskane pieniądze zostały przeznaczone także na organizację Konkursu „Moja ulubiona postać z bajki”.