

W dniu 24 października 2025 roku w naszej szkole odbył się program profilaktyczny „Zaplątani w sieci”, prowadzony przez Panią ze Śląskiego Centrum Profilaktyki i Psychoterapii, z którym nasza szkoła systematycznie współpracuje. Warsztaty zostały przeprowadzone z podziałem na dwie grupy: uczniów klas VI i VII oraz klas VIII.
Celem programu było uświadomienie uczniom, jak duży wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne może mieć nadmierne korzystanie z komputera, telefonu oraz Internetu. W czasie zajęć młodzież dowiedziała się, jak rozpoznać symptomy uzależnienia od sieci oraz jakie mogą być jego konsekwencje w codziennym życiu.
Uczniowie uczyli się także rozpoznawać zagrożenia, takie jak cyberprzemoc, hejt, czy próby oszustwa (phishing).
Prowadząca omówiła z uczniami zjawisko uzależnienia od Internetu i gier komputerowych, wskazując, że może się ono objawiać m.in. osłabioną kontrolą nad graniem – trudnościami w rozpoczynaniu i kończeniu rozgrywek, wydłużaniem czasu spędzanego przed ekranem, czy utratą umiaru w częstotliwości grania. Zwrócono również uwagę na zwiększanie priorytetu gier do momentu, w którym stają się one ważniejsze niż codzienne obowiązki, relacje z bliskimi czy nauka.
Uczniowie poznali także mechanizmy prowadzące do eskalacji grania mimo negatywnych konsekwencji oraz skutki, jakie może to powodować w różnych sferach życia – osobistej, rodzinnej, społecznej i edukacyjnej.
Rozmawiano też o tym, jak chronić swoją prywatność i dane osobowe.
Warsztaty miały na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale także zachęcenie młodzieży do refleksji nad własnymi nawykami cyfrowymi oraz do poszukiwania zdrowego balansu między światem online a rzeczywistością. Kluczowym elementem programu było zrozumienie, że Internet nie jest strefą bezprawia.
Zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy chętnie uczestniczyli w dyskusjach i dzielili się swoimi doświadczeniami. Tego rodzaju działania profilaktyczne są niezwykle ważne, ponieważ pomagają młodym ludziom świadomie i bezpiecznie korzystać z nowych technologii.